We zitten midden in de winter. Het is op dit moment absoluut geen watersportweer. Daarom bij uitstek de tijd om op zoek te gaan naar een wetsuit met een korting. Maar waar let je op bij de aankoop van een wetsuit. Er zijn namelijk behoorlijk wat verschillende types. Waar ga je hem voor gebruiken en in welk jaargetijden zijn daarbij vragen die beantwoord moeten worden. Om te weten wat je nodig hebt is het ook wel weer goed om te weten hoe een wetsuit werkt. Best gek namelijk dat je een pak draagt waarbij je warm blijft als deze nat is. In dit blog kom je het allemaal te weten en hopelijk krijg je daarbij een goed beeld van wat je nodig hebt en kun je overgaan tot aanschaf.
Hoe werkt een wetsuit?
Een wetsuit is gemaakt van neopreen. Dit is een soort rubberachtig materiaal en het zit strak om het lichaam. Hierdoor wordt het wetsuit veel gedragen bij watersporten waarin vrij bewegen belangrijk is en je meer dan gemiddeld in het water licht. Een zogenaamd droogpak is daarvoor minder geschikt. Hierin kun je je veel moeilijker bewegen. Daarnaast is het droogpak vaak ook wat kwetsbaarder. Als je er handhandig mee in het water terecht komt is de kans best groot dat er een lek ontstaat. En een lek droogpak draagt niet echt bij aan het lekker warm blijven op het water. Een wetsuit werkt goed als er een laagje water tussen de huid en het neopreen komt. Deze laag werkt namelijk isolerend en zorgt er dan dus voor dat je lichaam op lichaamstemperatuur komt. Bij echt heel koud water heb je vaak wel een wat dikker neopreen nodig om de werking goed te houden.
Wat voor soort wetsuit heb ik nodig
Voor ieder jaargetijde en voor de verschillende watersporten zijn er wetsuits ontwikkeld. Voor in de zomer is er bijvoorbeeld een shorty ontwikkeld. De naam zegt het al deze heeft korte pijpen en korte mouwen. Voor in de zomer is een compleet pak met lange mouwen en pijpen namelijk veel te warm. Zeker omdat de kleur van een wetsuit vaak zwart is. Bij het zeilen zie je vaak dat er verstevigingen zijn op de zitgedeeltes en bij de schenen. Bij de schenen zitten verstevigingen omdat er in een eenmansklasse bij wat meer wind gehangen moet worden. Je hangt dan als het ware met je billen overboord om je boot recht te houden. Je schenen schuren dan langs een hangband waardoor er meer slijtage is.